A vizsgaidőszak kellős közepén járunk, az egyetemeken a szorgalmasabbak már az Ünnepek előtt letudták a kötelezőt, de sokaknak bőven jut januárra is a felsőoktatás követelményeiből. A középiskolákban is a félév zárása elé időzítik a tantárgyi vizsgákat, osztályozóvizsgákat, nagyobb számonkéréseket, vagyis akad dolog bőven még január közepéig.
Ez a hónap tehát a diákság számára egy fokozottan stresszes időszak, számos utolsó pillanatos felkészülés, áttanult éjszaka, korán kelős hajnal jellemzi, nem beszélve a ,,ki segít az on-line vizsgán” és a ,,hány eszközt tudunk hadba állítani” kérdéskörről, mely lassan 2 éve az egyetemi vizsgázók életének része lett.
Feszültség most is, mint minden vizsgaidőszakban van, de más módon élik meg a diákok most, hogy a pálya nehezített, mind a középiskolákban, mind a felsőoktatásban. A gimnáziumi vizsgákra való felkészülés nagy részét az határozza meg, hogy a sorozatos karanténok, gyakori megbetegedések alatt, tanári hiányzások mellett el lehet-e végezni az anyagot, jut-e idő mindenre, ami a számonkérésekhez kell. A választ még ,,békeidőben,, is tudjuk, hiszen a tananyag minden tantárgyból bőven több, mint ami leadható-befogadható-feldolgozható-számon kérhető. Az idő szorítása és a tananyag mennyisége közötti egyenlőtlenséget most máshogy kell feloldani és kihozni belőle a legtöbbet. A sikeres vizsgákhoz a korábbiaknál még több egyéni felkészülés szükséges, otthoni tudatos rendszerezés, a többiekkel való folyamatos kooperáció, egymás jegyzeteinek közreadása kell majd. Úgy vélem a nagyobb önállóság az, amivel fel kell vértezniük magukat a diákoknak, hiszen a folytonosság, állandóság biztosan nem volt ebben a félévben sem velük. Megoldás lehet:
- Hetente egyszer összeülni az osztálytársakkal és rendszerezni a nehezebb anyagokat.
- Szétosztani egymás között a feladatokat, jegyzeteket. Ezt azonban úgy tegyétek, hogy előre lefektetitek a közös szempontokat, hogy mindenki számára használható legyen a kidolgozott anyag és ne az legyen a mondás, hogy ,,más jegyzetéből én nem tudok...”
- Minden anyagrész végén rövid kérdésekkel célszerű összefoglalnotok a lényeget.
- Időről időre érdemes hozzáolvasni a tanultakhoz, plusz infót gyűjteni. Persze nem azért, hogy többet kelljen megtanulni, hanem azért, hogy összeálljon a teljes kép egy kérdéskörről.
Ha ezeket nem teszitek meg időről-időre, akkor olyan mennyiség halmozódik fel, amivel már tényleg nehéz lenne mit kezdeni és egy eleve elrendelt kudarc a vége. ÍGY MÁR TUDOD, de ha erről most lecsúsztál, akkor a nyári vizsgaidőszakra vedd ezt elő és készülj tudatosan.