A sikeres tanulás egyik alappillére, hogy az órán elhangzottakat be tudd építeni a felkészülésbe és ne elvesztegetett idő legyen az órán való szemlélődés. Nyilvánvalóan érdemes lenne 45 perc alatt végig koncentráltnak maradni, figyelni az elhangzottakra és megörökíteni a fontos információkat, hiszen a lejegyzetelt anyag biztosan az alapját képezi a következő számonkérésnek. Ugyanis nagy valószínűséggel a tanárod nem véletlenül tartott szóval benneteket, valami célja lesz vele a jövőben.
De hogyan is kell jól jegyzetelni, mikor minden tanárnak mások az elvárásai, más stílusban adnak elő, más információkat tartanak fontosnak.
- Mindennek a kulcsa, hogy az órai anyagot követni tudd, ne legyen teljesen ,,latin,, ami elhangzik, mert olyankor adod föl nagyon hamar. Jó módszer lehet pár perccel a kezdés előtt (amikor leültök, a tanár még beszélget kicsit az első padban ülőkkel, leellenőrzitek a leckét stb.) átfutni, hogy mi volt a múlt órán, hol tartotok, és ki melyik csapatban játszik. Máris megvan a fonal, amire rácsatlakozva sokkal könnyebben tudod folytatni a gondolatmenetet és sikerül az órai jegyzetelés is.
- Ezután tudatosítsd magadban, hogy figyelni fogsz, persze nem azért mert ebből akarsz doktorálni, sokkal inkább az legyen a motivációd, hogy nem hagyod elveszni a következő 45 percet, hasznossá teszed a rá szánt időt és ezzel a délutánból nyersz egy keveset, ami valljuk be jól fog jönni.
- Használj saját szimbólumokat a rövidítésre, ne írd le a kulcsszavakat 15x, amikor elhangzanak. Legyen a jele egy hullámvonal, egy háromszög, a szó kezdőbetűje, vagy bármi más, amivel gyorsíthatod a munkát és nem maradsz le.
- Soha ne írj le egész mondatokat, - kivéve, ha szóról szóra kéri majd a tanár – inkább az összefüggéseket lásd meg és szedd pontokba az infót, kisebb beszúrásokkal, alpontokkal. Ezzel később átláthatóbbá is válik a jegyzet és ránézésre hamarabb megtalálod az adatokat, neveket, számokat.
- Egy-egy előadás logikai összefüggésekkel van felépítve, ezekre nyilakat használj és tudni fogod, hogy mi miből következik.
- Otthon mindenképpen nézd össze a tankönyv anyagával az elhangzottakat, egészítsd ki, ha lemaradt valami, emeld ki a fontos részeket és így nagyon hamar összeáll a kép fejedben.
Végül egy dologról ne feledkezz meg!!! Ellenőrizd le, hogy valóban megmaradt-e az anyag a memóriádban. Gyakran tapasztalom azt, hogy a tanulásra fordított időt úgy tekintitek, mintha garancia lenne a memorizálásra is. Sajnos nem így működik az agyunk. Megvannak a részletek, emlékszünk néhány foszlányra az anyagból, de a teljes egész visszaadására többször át kell nézni a megtanulnivalót.
Nézzünk például egy viszonylag egyszerű szódolgozatot: kiírtad a szavakat, kiemelted a szövegből, érted is a jelentésüket. Úgy gondolod, hogy ezzel meg is vagy , majd másnap kiderül, hogy a röpdogában minden kikérdezett szónak csak nagyjából van meg a fejedben a képe, alakja. Mindenhonnan hiányzik egy ékezet, vagy egy névelő nem stimmel, vagy a szótagokat össze is keverted. Tehát nem tanultad meg, nem ellenőrizted a tudásodat.
Mindig többször forgasd át az új anyagot, több napon is ismételd 10-15 percet, majd ellenőrizd le, hogy tényleg megy-e? Szembesítsd magad inkább TE, ha még nem oké, és ne add meg a lehetőségét annak, hogy kudarcot vallj mások előtt is. Legyél roppant igényes erre, ez mindig előre visz majd.