A nyelvoktatás új nézőpontja

A nyelvoktatás új nézőpontja

A nyelvoktatásban gyakran felmerülő probléma, hogy a több év során, a különböző típusú nyelvórákon, a legkülönfélébb tananyagokból megszerzett tudást hogyan lehetne jól strukturálni és valós segítséget nyújtani az érettségihez vagy nyelvvizsgához.

Bármilyen nyelvnél a cél, rendszerezett formában összegezni a különböző társadalmi problémák és jelenségek sokféleségét úgy, hogy ezekben a témákban a vizsgázó sikeresen tudjon számot adni a tudásáról mind szóban, mind írásban. Ezen témák bizonyos részei a gimnáziumi évek során feldolgozásra kerültek, de mivel évfolyamonként olykor 3-4 típusú nyelvi órái is vannak a diákoknak, - ahol adott témában az életkoruknak megfelelő szövegekkel, feladatokkal találkoznak a tanulmányaik során, - elengedhetetlen egyfajta átfésülése, rendszerezése az anyagoknak.

Nagyon jó tapasztalatom, hogy a puzzle darabok ebben a rendszerezésben válnak egésszé és alkotnak a diákok számára egy teljes képet. Minden témakör, szöveg, kiegészítő anyag a helyére kerül, mert az érettségi témák valamelyikében helyet kap, ott értelmezésre kerül, és végül beépül a gondolatmenetekbe, vitatémákba. Vagyis a nyelv valós, mindennapi használata rögzül, legyen a téma bármi is.

A módszert több kollégával együtt alkottuk meg, és e rendszerező szisztéma több év gyakorlati tapasztalatával kijelenthetem, hogy biztosan működik. 6-10 alkalommal dolgozunk fel órai keretek között egy nagyobb érettségi témát, ahol szövegek tartalmi elemzése, korábban a témában tanultak felidézése, filmrészletek és saját tapasztalatok alapján kidolgozzuk a témát, majd az utolsó órákon 4-5 alkalommal valós érettségi MODELLEKET készítünk el közösen.

A módszer előnyei:

  • Nagyon hatékonyan és rendkívüli módon válik világossá a diákok számára, hogyan is zajlik egy érettségi vizsga, milyen részekből áll, és milyen színes kérdéssor adódhat egy témában.
  • Ekkor értik meg a srácok, hogy a tanulás-számonkérés viszonyát egy nyelv esetében nem a könyvekben leírt anyagok határozzák meg, hanem a beszélgetők viszonya, a partnerek tapasztalatai és gondolatmenetei.
  • A 10-15 alkalom alatt kiderül, hogy mi mindent hordoz egy témakör, milyen sokféle nézőpontja van és azokra milyen sok válasz lehetséges.
  • A közös munka egy érettségi tételsorként nyeri el végső formáját, ami a közvetlen nyári felkészülés apaköve lehet és a minőségi egyéni felkészülés lehetőségét rejti.
  • A tételsorok létrejötte után pedig valójában a saját munkájukra támaszkodva begyakorolhatóak a szóbeli számonkérések, amikbe vetett bizalmuk így nagyon erős válik.
  • A diákok e módszer által megértik, hogy váratlan fordulat nem jöhet a vizsgán, mert nagyon sok oldalról kapott megközelítést egy téma.
  • És nem utolsó sorban biztonságos feleleteket, jó érvekkel alátámasztott vitákat, és kiemelkedő eredményű vizsgákat nyernek a tanulók.

Hírlevél

Érdekelnek a friss hírek? Légy naprakész!

Ne maradj le, iratkozz fel és értesülj az elsők között az újdonságokról!

ÍgyMárTudom

info@igymartudom.hu

A (*) csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező.